dinsdag 21 januari 2014

Pech

Alles ging anders

Omdat ze maandag de pik sonde zouden inbrengen werd de kuur later.
Om 11.40 werd ik gehaald en naar de behandelkamer gebracht.
Alles steriel, ze kunnen het niet verdoven hoorde ik toen want dat trekt de ader zich terug.
Ik kon meekijken op een scherm, was eerst wel interessant, maar toen het erg veel pijn ging doen heb ik niet meer gekeken.
Helaas het lukte de eerste keer niet, mijn ader rolde weg, een andere arts erbij, die probeerde het bij een andere ader, ook niet 3 e poging lukte eigenlijk en toen konden ze de ader verdoven en de lijn van 28 cm er in schuiven.
Inmiddels was het ruim 13 uur.

Om 15 uur kon ik terecht voor een foto om te zien of de lijn goed zat, maar helaas er zat een kronkel in, dus konden ze nog niet beginnen met spoelen en moest ik naar de röntgen.
Daar kon ik om 16 uur terecht en daar gingen ze proberen de lijn recht te zetten en gelukkig dat lukte.

Om 17 uur konden ze eindelijk beginnen met spoelen en de chemo, maar dat betekende ook dat ze vandaag pas rond die tijd kunnen beginnen, dus een latertje.

Vanmorgen om 9 werd ik weer naar de behandelkamer gebracht voor een beenmergpunctie in mijn borstbeen, dit was versneld om te zien of hier ook nog maar weinig M-proteïne wordt aangemaakt.
De uitslag hoor ik volgende week.
Ook hier lukte de eerste keer weer niet, te weinig beenmerg op die plek, dus nog maar een keer prikken.

Toen ik weer op de afdeling was kwam de emotionele ontlading na al die pijn, gelukkig was er een hele lieve zuster voor mij.
Vanmiddag hield ik ineens weer heel veel vocht vast en daar kreeg ik 2 furosemide 40 milligram voor en die hebben goed gewerkt
 
Het is dus wel mogelijk om een roesje te krijgen bij een beenmergpunctie maar brengt wel meer infectie gevaar met zich mee, is om te overdenken, maar voorlopig hoef ik niet meer.


 




1 opmerking:

  1. Lieve Japke,
    Eigenlijk weten we nauwelijks wat we tegen je moeten zeggen, schrijven of wat dan ook.
    We volgen je relaas en leven enorm met je mee.
    Uiteraard wensen we voor je dat het verder zeer draagbaar voor je mag verlopen en dat de droom / wens, dat je in 2015 in een mooi warm oord verblijft, zal uitkomen.
    heel veel liefs uit Leiden, Ineke en Michel van Beek

    BeantwoordenVerwijderen