dinsdag 14 januari 2014

Allerlei informatie

Gisteren kwam ik in het ZH voor de derde cyclus.
Mijn gewicht was 3 kilo minder, nu kan het aan verschillende weegschalen liggen, maar toch is de diëtiste ook  even langs geweest.
Mijn eetpatroon is goed alleen moet ik wat meer eiwitten eten, ik zit nu op 50 gram per dag en het moet zijn 80 gram.
Dus wat vaker een gebakken of gekookt eitje, vlees, zoute haring of andere vis, een beker volle melk of een extra blokje kaas en noten.
Dat moet lukken.

Gisteren kwam de zaal arts vrolijk binnen en vertelde mij dat er geen m-proteïne in mijn bloed zit en dat ze daarom volgende week een beenmergpunctie gaan doen.
Ik moest het even laten bezinken en vergat eigenlijk om door te vragen wat dat nu precies betekende.
Zelf wat meegelezen en vandaag verder gevraagd, het betekend dus dat de chemo goed werk heeft gedaan, de kwaadaardige plasmacellen produceren m- proteine en als die niet meer in mijn bloed zitten betekend het dat er ook geen kwaadaardige plasmacellen meer zitten.
Nu gaan ze dinsdag kijken of ze nog wel in mijn beenmerg zitten.
Wordt vervolgt

Maandag wordt er een subclavia catheter bij mij ingebracht, dat is een infuus in de ader in mijn bovenarm die  gaat tot net boven mijn hart en die kan maanden blijven zitten.
Dit doen ze omdat ze heel moeilijk een ader kunnen vinden in mijn armen om een infuus te plaatsen, in mijn linker arm lukt het helemaal niet en omdat ik nog heel vaak een infuus moet hebben wordt het ook steeds moeilijker in mijn rechterarm.
Het heeft dus voordelen, kan heel lang blijven zitten, ze kunnen daar ook bloed uithalen, hoef daar dus ook niet meer voor geprikt te worden.
De chemo wordt sneller opgenomen doordat het dichter bij het hart zit.
Nadelen, het moet elke week doorgespoeld worden en verschoond dus ook als ik een week vrij heb moet ik toch even naar het ZH, maar dat lossen wij ook wel weer op.
Eerder kans op trombose, maar ik slik al bloedverdunnend dus de kans is klein.

Mijn HB was nu 6.0 , maar geen reden tot ongerustheid.

Sinds een paar dagen ben ik niet meer kortademig, maar hoe dat komt is voor iedereen een raadsel, voor mij mag het zo blijven, maar helaas vandaag merkte ik dat het weer terug is, ach toch even gevoeld hoe het was.

Ik zit nu op de medicijnen te wachten en dan nog even langs de apotheek voor  Molaxole Poeders en dan Miep bellen dat ze mij kan halen.
Weer lekker naar huis, hier is het ook altijd goed hoor, ik lag weer op een 1 persoons kamer, lekker rustig.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten